Els programes de Formació i Inserció i les administracions locals
Aquest estudi fa una anàlisi en profunditat i detall dels anomenats Programes de Formació i Inserció (PFI), des dels seus antecedents fins a l’actualitat, i de la intervenció de les administracions locals de les comarques de Barcelona en la seva planificació i desenvolupament.
Aquest estudi fa una anàlisi en profunditat i detall dels anomenats Programes de Formació i Inserció (PFI), des dels seus antecedents fins a l’actualitat, i de la intervenció de les administracions locals de les comarques de Barcelona en la seva planificació i desenvolupament.
Els Programes de Formació i Inserció (PFI) representen una peça fonamental en la lluita contra l’abandonament escolar prematur (AEP) a Catalunya.
Amb l’objectiu de proporcionar una sortida positiva als joves en risc d’abandonar els estudis, aquests programes ofereixen formació professionalitzadora i orientació laboral a més de set mil joves, obrint les portes cap a la continuïtat dels estudis i un futur laboral prometedor. El paper de les administracions locals és crucial en l’avaluació de les necessitats locals i en la definició de propostes per configurar l’oferta anual de PFI. Les aliances amb les entitats de tercer sector i el treball col.laboratiu, són també una peça clau en la proporció d’aquest tipus de programes.
Aquest informe pretén posicionar políticament la necessitat d’una articulació dels PFI en el sistema educatiu per tal que esdevinguin una peça clau en la reducció de l’abandonament escolar. És una oportunitat per compartir la diagnosi sobre la situació actual dels PFI i debatre propostes d’acció per transformar el model actual en una via educativa imbricada en el sistema educatiu, amb una millor configuració i provisió de l’oferta, en cooperació amb el món municipal.
Però, com podem avançar cap a una nova generació de PFI que contribueixi a solucionar l’abandonament dels estudis?
- Quines accions cal emprendre i què hi pot fer l’administració local?
- Quin és l’encaix actual dels PFI en el sistema educatiu?
- Quin és el rol de l’àmbit local en la configuració d’aquesta oferta?
- Com es valora la situació actual dels PFI?
- Quins són els seus límits i les seves potencialitats?
- Quin balanç fem en termes de continuïtat formativa i d’inserció professional de l’alumnat que hi participa?