Amb Dora Massagué (Pla Educatiu d’Entorn), Ester Huguet i Agustí Carles (Equip de Suport a l’Escolarització) del Departament d’Educació de l’Ajuntament de Cambrils.
L’Ajuntament de Cambrils està compromès a lluitar contra l’abandonament escolar prematur (AEP) mitjançant la millora de l’orientació educativa i laboral dels i de les joves. En aquesta entrevista, representants del municipi expliquen les causes principals d’aquest fenomen a la ciutat, les accions que ja han posat en marxa i els objectius ambiciosos que s’han fixat per al futur. A través d’un enfocament coordinat i el suport d’aliats, Cambrils treballa per garantir que cada alumne tingui les eines necessàries per assolir l’èxit acadèmic.
1. Quina problemàtica detecteu al vostre municipi en relació a l’abandonament escolar prematur (AEP)?
A Cambrils, l’abandonament escolar és un repte important, ja que un 38,9% de la població de 15 anys o més té un nivell d’educació primària o inferior. Si mirem les dades més recents d’absentisme, veiem que un 34% dels alumnes d’ESO amb expedient obert per absentisme durant el curs 2023/24 presentaven situacions d’abandonament o absentisme crònic. Aquests indicadors subratllen la urgència de treballar en estratègies que redueixin aquesta problemàtica, especialment en els cursos de secundària obligatòria.
2. Quin perfil tenen els i les joves que abandonen els estudis a Cambrils i quines són les principals causes?
Encara no tenim totes les dades concretes perquè no ens han estat facilitades pel Departament d’Educació, però coneixem algunes de les causes més freqüents. El baix rendiment acadèmic i la desmotivació són factors destacats, però també influeixen altres aspectes com les baixes expectatives familiars, la manca de referents positius, i el fet que molts progenitors no tinguin estudis. A més, la transició de primària a secundària sovint genera dificultats, i la segregació escolar, així com les feines de baixa qualificació que ofereix el sector turístic, empitjoren la situació. Tot plegat crea un cercle viciós que fa que molts joves no vegin un camí clar cap a l’èxit educatiu.
3. Quines accions prioritàries heu posat en marxa al municipi per reduir l’AEP?
Hem posat un èmfasi especial en la millora de l’orientació educativa i laboral. Tenim programes com el Pla Educatiu d’Entorn (PEE), el Servei d’Orientació Educativa i Professional (SOEP), i la Unitat d’Escolarització Compartida (UEC), que ajuden els joves amb més dificultats a tenir un seguiment personalitzat. També oferim suport als col·lectius més vulnerables, com el poble gitano, a través del Projecte d’Inclusió Educativa. Per al futur, ens proposem que almenys un 30% dels alumnes amb expedient obert per absentisme certifiquin estudis postobligatoris. És una meta ambiciosa, però necessària si volem donar més opcions de futur als nostres joves.
4. Amb quins recursos i aliats compteu o necessiteu per fer realitat aquests objectius?
Disposem d’una oferta educativa variada, com els Programes de Formació i Inserció (PFI), els cicles formatius, el Batxillerat i l’Escola d’Adults. També comptem amb serveis d’orientació comunitària per donar suport educatiu i professional. Tot i això, ens falta una major coordinació entre serveis, centres educatius i altres agents implicats. És per això que creiem que la creació d’una Taula d’Orientació seria clau per unificar esforços. El nostre lema podria ser “Cambrils orienta, zero abandonament”, perquè la clau està en acompanyar els i les joves en el seu camí acadèmic i professional.
5. Com ha influït la vostra participació en el grup de co-aprenentatge i co-creació de Plans Locals Zero Abandonament? Què n’heu après?
Aquest espai ens ha ajudat a sistematitzar millor el nostre pla d’acció contra l’abandonament escolar. Hem reflexionat sobre les nostres necessitats com a municipi i hem après a analitzar millor les situacions dels i de les joves per oferir una orientació més personalitzada. Tres aprenentatges clau serien la importància d’elaborar un pla estructurat, la necessitat de definir un protocol d’orientació clar i valorar més els recursos que ja tenim al nostre abast.
Amb aquests esforços, Cambrils demostra un compromís ferm per reduir l’abandonament escolar, apostant per una orientació educativa i laboral integral que faciliti el camí cap a l’èxit acadèmic dels joves.
Vols saber-ne més?
- 19 municipis catalans s’uneixen a la Plataforma Zero Abandonament per a la co-creació i co-disseny de plans locals contra l’abandonament escolar prematur
- Inspirem-nos amb experiències d’èxit per co-crear Plans Locals Zero Abandonament
- L’abandonament escolar prematur a Catalunya, en dades
- Les 5 alertes de l’OCDE sobre abandonament escolar, i com s’apliquen a Catalunya
- Una agenda de xoc contra l’abandonament escolar prematur a Catalunya
- Guia de Municipis que No abandonen