22.03.2024

Quan es tracta de prevenir i reduir l’abandonament escolar prematur (AEP), l’orientació emergeix com una poderosa aliada. Recentment, Dep Institut i l’Associació Catalana de Psicopedagogia i Orientació Educativa i Professional (ACPO), en el marc de la Plataforma Zero Abandonament -amb el suport del Departament de Drets Socials-, van organitzar una jornada que va posar de manifest la importància crítica de l’orientació en aquesta lluita. Més de 100 persones ens vam reunir en una espaci crucial per a la reflexió i l’acció en aquest àmbit.

Durant la jornada es va debatre sobre com guiar als i les joves per camins educatius i professionals prometedors, especialment aquells que es troben en situacions difícils com és la de risc d’abandonament escolar prematur (AEP). L’objectiu del debat: com assegurar que tots els i les joves rebin el suport i la direcció que necessiten per prosperar.

En aquest sentit, es van identificar diferents idees clau per abordar l’orientació dirigida al jovent  en situació de risc o AEP:

  • Posicionar a la persona jove al centre del procés d’orientació: L’èxit de l’orientació depèn en gran mesura de la capacitat de posar a la persona  jove al capdavant del procés. En el procés d’orientació i acompanyament hem de poder plantejar preguntes als i les joves  per assegurar que se senten escoltats i recolzats.
  • Metodologies efectives: És essencial explorar quins mètodes i pràctiques són més eficaços en l’orientació de les personess joves en risc d’abandonar, i adaptar-les a les necessitats de cada grup.
  • Impulsar la innovació des del món local: Les iniciatives locals tenen un paper clau en la promoció de la innovació en l’orientació. Cal fomentar la col·laboració i el desenvolupament de noves idees a nivell comunitari per ser més eficaços.
  • Casos d’èxit municipals: No sempre cal crear coses noves. Val la pena examinar exemples inspiradors de municipis que lluiten per reduir l’AEP a través de programes d’orientació efectius.

La jornada va incloure diverses intervencions emocionants. Montserrat Oliveras de D’EP Institut va destacar els desafiaments actuals que enfrontem en l’orientació: “Optimitzar recursos, universalitzar l’orientació, millorar la coordinació i cooperació de tots els agents, avançar cap a l’apoderament de la ciutadania i mesurar l’impacte real són els grans reptes que tenim al davant”.

Per la seva banda, Maria Do Ceéu Taveira de la Universitat del Minho va oferir una perspectiva internacional sobre aquesta qüestió; i Laura Serra de Barcelona Activa va compartir idees sobre com fomentar la innovació en aquest àmbit i totes les utilitats disponibles a la plataforma laboral de Barcelona Activa. A més, vam conèixer L’enigma del drac, la inspiradora experiència gamificada d’orientació de l’Escola de Noves oportunitats de l’Ajuntament de Viladecans.

Pledge: un programa digital d’orientació per al desenvolupament de les Competències per a la Gestió de la Carrera

A més, vam tenir l’oportunitat d’explorar el programa pràctic anomenat PLEDG. Es tracta d’una eina en línia d’orientació escolar que poden fer servir famílies, joves, professorat, ajuntaments… Un programa gratuït sòlid, amb fonaments i atractiu per als usuaris, animant-los en el procés de presa de decisions.

En resum, la jornada va ser una oportunitat emocionant per aprendre, compartir i inspirar-nos a tots a marcar la diferència en la vida dels joves. Amb l’orientació com a guia, podem construir un futur en què cap jove es vegi obligat a abandonar els seus somnis educatius.

Podeu recuperar el resum de la jornada aquí.

Vols saber-ne més?